Den “perfekte” visuelle identitet

mar 23, 2021 | Visuel identitet

Hvad er den perfekte visuelle identitet, og findes det overhoved? Man kan sige at din identitet er (næsten) perfekt, hvis den opfylder krav som være tilpasset din målgruppe, tydelig genkendelighed og konsekvens. Lad os lige kigge nærmere på de tre punkter.

Tilpasset målgruppen er når du taler i øjenhøjde med dine kunder, på deres visuelle sprog og i de miljøer hvor de befinder sig, sådan groft sagt, for der findes mange varianter af målgrupper. Det er ikke nok at sige “Min målgrupper er kvinder på mellem 30 og 50 år” . Det er ikke en beskrivelse af din målgruppe, i alt fald ikke når vi kigger på visuel identitet. Det er vigtigt at starte med en detaljeret beskrivelse af din målgruppe, og gerne lave en Persona analyse og bruge eksempelvis Minerva modellen.

Genkendelighed er super vigtig i forhold til din visuelle identitet. Dine kunder skal kunne identificere sig nok med dit visuelle udtryk til at huske det og genkende det som værende din virksomheds, hvis de oplever det i en anden sammenhæng. Derfor er det vigtigt at bruge farver, formsprog, fonte og grafik som tiltaler din målgruppe.

At være konsekvent i denne sammenhæng handler især om altid holde sig til sin designmanual – Brug altid den samme font, de samme farver, den samme type grafik og så videre. Det er netop her vi skiller bukkene fra fårene, det er her vi skelner mellem en professionel virksomhed og en hobby forretning. Dine kunder er måske ikke selv opmærksomme på det, men de vælger på millisekunder til eller fra på baggrund af deres visuelle identitet ( eller mangel på samme). Du har ikke en tydelig visuel identitet, hvis ikke du er konsekvent.

Udover de tre før nævnte kvaliteter som en visuel identitet bør indeholde, så er der også andre fordele ved at have en stærk og tydelig identitet. Den giver dig mulighed for at udtrykke dine værdier og din historie.
Det er netop gennem denne fortælling at du skaber en stærk kontakt til dine kunder og din målgruppe. Udover at fortælle din historie kan du gennem de grafiske virkemidler du bruger i din identitet, sende stærke budskaber som eksempelvis dine værdier.

Tak for din opmærksomhed – måske din visuelle identitet burde kigges efter i sømmene? I så fald håber jeg at jeg har givet dig nogle værktøjer til at gøre det. Held og lykke.

Laura Lærke Allermand

Mediegrafiker og ejer af Mediegrafisk afd.